آیا می دانید پس از اینکه ویروس کرونا به بدن وارد می شود چه اتفاقاتی در آن رخ می دهد؟ کرونا ویروس ها عوامل ویروسی ایجاد کننده بیماری های تنفسی هستند. بنابراین معمولا پس از ورود این ویروس به بدن، ابتدا ریه ها درگیر بیماری می شوند.

علائم اولیه ویروس شامل تب، سرفه و تنگی نفس است که 2 تا 14 روز پس از مواجهه بدن با ویروس ظاهر می شوند. اما ویروس کرونا نه فقط به ریه ها بلکه به سایر قسمت های بدن هم می تواند آسیب های جدی وارد کند؛ به خصوص اگر بیماری جدی و خطرناک باشد.

تاثیر ویروس کرونا (کووید 19) روی ریه ها :

ویروس کووید 19 درست مثل سایر بیماری ها با منشا کرونا ویروس مثل مرس، سارس و سرماخوردگی که بیماری های تنفسی ایجاد می کنند پس از ورود به بدن ابتدا ریه ها را درگیر می کند. همان طور که اشاره شد، 2 تا 14 روز بعد از ورود ویروس به بدن علائم بیماری که شامل تب، سرفه و تنگی نفس است ظهور می کنند. شدت علائم ویروس کرونا یا کووید 19 ممکن است از خفیف گرفته تا علائم شدید و گاهی کشنده متغیر باشد. اطلاعات و داده های مربوط به بیش از 17 هزار مورد گزارش شده مبتلا به ویروس کرونا در چین نشان می دهند که تقریبا 81 درصد موارد ابتلا خفیف و بقیه شدید یا بحرانی بوده اند. آمارها نشان می دهند افراد مسن و یا افرادی که از قبل به بیماری های مزمن و زمینه ای مبتلا بوده اند بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به کرونای شدید قرار دارند. 

 

تاتیرات ویروس کرونا (کووید 19) روی سایر اندام های بدن :

همان طور که گفتیم، ریه ها ارگان های اصلی متاثر از ویروس کرونا هستند. اما در موارد جدی و شدید بیماری بقیه بدن هم تحت تاثیر قرار می گیرند. بررسی ها نشان می دهند در تعداد زیادی از افرادی که دچار علائم شدید بیماری می شوند، به جز ریه ها اندام های دیگر هم با اختلال عملکرد مواجه می شوند. با این حال این اتفاق ممکن است با هر نوع عفونت شدید رخ بدهد و آسیب دیدگی اندام ها در این شرایط به طور مستقیم ناشی از عفونت نیست بلکه می تواند ناشی از واکنش بدن به عفونت باشد. 

تاثیرات ویروس کرونا (کووید 19) روی سیستم ایمنی:

با ظهور هر نوع عفونت در بدن، سیستم ایمنی با حمله به ویروس ها یا باکتری ها به این عفونت پاسخ می دهد. با اینکه پاسخ سیستم ایمنی بدن می تواند عفونت را از بین ببرد اما گاهی اوقات نیز منجر به خسارت و صدمه می شود. این صدمات به شکل یک واکنش التهابی شدید بروز می کند که به آن “طوفان سیتوکین” گفته می شود. در این شرایط، سلول های ایمنی بدن برای مقابله با عفونت سیتوکین تولید می کنند. اما اگر میزان این سیتوکین ها زیاد باشد باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شود. بسیاری از آسیب های بدن در طی ابتلا به عفونت ویروسی کرونا ناشی از سندرم سپسیس است که آن هم به نوبه خودش ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل خارجی است. عفونت سپسیس می تواند خودش باعث بروز یک واکنش التهابی شدید در بدن شود که بر عملکرد سیستم های مختلف اندام تأثیر می گذارد. 

 

تاثیرات ویروس کرونا (کووید 19) روی قلب و عروق خونی :

علاوه بر موارد گفته شده، ویروس کرونا می تواند روی قلب و عروق خونی نیز تاثیر منفی بگذارد. این تاثیر ممکن است به شکل ضربان قلب نامنظم ظاهر شود و یا خون کافی به بافت های بدن نرسد یا فشار خون به حدی پایین بیاید که به مصرف دارو نیاز باشد. اما تا کنون هیچ منبع معتبری وجود نداشته که نشان بدهد ویروس کرونا مستقیما روی قلب اثر می گذارد. 

منبع: دکترسلام